Ayıplı mal davası kime karşı açılır?
Tüketici ayrıca, malın ücretsiz onarımı veya ayıpsız bir ürünle değiştirilmesi hakkını üretici veya ithalatçıya karşı da ileri sürebilir. Satıcı, üretici ve ithalatçı bu hakların yerine getirilmesinden birlikte sorumludur.
Satıcının ayıptan sorumluluğu şartları nelerdir?
Satıcının, sattığı maldaki ayıplardan sorumlu tutulabilmesi için, satılan malın alıcıya teslim edilmiş olması; alıcının satılan malı muayene etmesi (muayene) ve herhangi bir ayıp tespit ederse bunu satıcıya bildirmesi (ihbar) gerekir.
Ayıplı kusurlu mal satın aldığımızda neler yapmalıyız?
Tüketici haklarını kullanmadan önce, satın aldığı ürünün ayıplı olduğunu 30 gün içinde satıcıya bildirmelidir. Bu eyleme hukuken “ayıp bildirimi” denir. Ayıp bildirimi resmi olmadığı için, ayıp bildirimi telefonla veya şahsen yapılabilir.
Ayıplı mal satanı nereye şikayet edebilirim?
– Başvurular, tüketicinin işyerinin bulunduğu yerdeki veya tüketicinin mal veya hizmeti satın aldığı satıcının işyerinin bulunduğu yerdeki uyuşmazlık çözüm merciine yapılmalıdır.
Ayıplı maldan kim sorumlu olur?
Ayıplı mal, tüketiciye teslim anında, taraflar arasında kararlaştırılan örnek veya modele uymaması veya objektif olarak taşıması gereken özellikleri taşımaması nedeniyle sözleşmeye uygun olmayan maldır. Bu nedenle satıcı, sözleşme konusu malı satış sözleşmesine uygun olarak teslim etmekle yükümlüdür.
Ayıptan sorumluluk kaç yıldır?
6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’nun 231. maddesine göre; Satıcı, daha uzun bir süre sorumluluk üstlenmedikçe, satılan malın ayıbından doğan sorumluluğa ilişkin dava, satılan malın alıcıya devredildiği tarihten itibaren iki yıl sonra, satılan malın ayıbı daha sonra ortaya çıkmış olsa dahi, zamanaşımına uğrar.
Ayıplı mal kaç gün içinde ihbar edilir?
Satış anında yürürlükte olan 4077 sayılı TKHK’nın 4 üncü maddesinin 2 nci fıkrası hükmüne göre; tüketici, malın teslim tarihinden itibaren otuz gün içinde, bariz ayıpları satıcıya bildirmekle yükümlüdür.
Malın ayıplı olduğuna kim karar verir?
Malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren altı ay içinde ortaya çıkan ayıplar, teslim gününde var sayılır. Malın ayıplı olmadığını ispat yükü satıcıya aittir. Kusur olmasa bile satıcının sorumlu olduğu kabul edilir.
Malın ayıplı olduğu nasıl tespit edilir?
Satıcı, satılan malın belirli özelliklere sahip olup olmadığını alıcıya bildirmek zorundadır. Malları; ambalajında, kullanma kılavuzunda, reklam ve duyurularında belirtilen özelliklere sahip değilse veya malın taşıması gereken özellikleri taşımıyorsa ayıplı sayılır.
Aldığım ürün ayıplı çıktı ne yapmalıyım?
Ürün ayıplı ise tüketiciler, iade, ayıpsız bir ürünle değiştirme, ayıp oranında fiyat indirimi ve ürünün ücretsiz onarılmasını talep etme hakkına sahiptir. Tüketici dilediği hakkı kullanmakta serbesttir. Satıcı tüketicinin isteğine uymak zorundadır.
Ayıplı mal davası ne kadar sürer?
Araç kusuru davası ne kadar sürer? Dava açılmadan önce kusurların ön bulguları ve tespitleri zamanında ve doğru bir şekilde yapılırsa davanın bir yılda veya en fazla 1,5 yılda tamamlanması mümkündür. Ancak mahkemelerin iş yükü de hesaba katılmalıdır.
Tüketici mahkemesi masraflarını kim öder?
Tüketiciler, Harçlar Kanunu’nda öngörülen yasal ücretlerden muaf tutulmuş olmakla birlikte, masrafların avans olarak ödenmesi ve delillerin avans olarak ödenmesi gibi yasal masrafların yine de tüketici tarafından karşılanması gerekmektedir.
Ayıplı mal için tazminat davası açılabilir mi?
Arızalı mallar için gecikme talebi olarak tazminat davası açma imkânı vardır. 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’a göre tüketicinin arızalı ürüne karşı seçimlik hakları bulunmaktadır. 6502 sayılı Kanun’un 11. maddesine göre tüketici sözleşmeden dönebilir, malı ayıpsız benzeri ile değiştirebilir, …
Ayıplı malda ihtar zorunlu mu?
Malın ayıbı alıcıya teslim anında aşikar ise bu ayıbın 2 gün içinde satıcıya bildirilmesi zorunludur. Bu düzenleme Türk Ticaret Kanunu md.
Ayıplı mal zamanaşımı süresi ne kadardır?
TKHK Madde 12 – (1) Kanunda veya taraflar arasındaki sözleşmede daha uzun bir süre öngörülmediği takdirde, ayıplı maldan doğan sorumluluk, ayıp daha sonra ortaya çıkarsa, malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren iki yıllık zamanaşımına tabidir.
Tüketici mahkemesi masraflarını kim öder?
Tüketiciler, Harçlar Kanunu’nda öngörülen yasal ücretlerden muaf tutulmuş olmakla birlikte, masrafların avans olarak ödenmesi ve delillerin avans olarak ödenmesi gibi yasal masrafların yine de tüketici tarafından karşılanması gerekmektedir.
Ayıplı mal kaç gün içinde ihbar edilir?
Satış tarihinde yürürlükte olan 4077 sayılı TKHK’nın 4 üncü maddesinin ikinci fıkrası hükmüne göre; tüketici, malın teslim tarihinden itibaren otuz gün içinde, bariz ayıpları satıcıya bildirmekle yükümlüdür.
Ayıplı mala ilişkin dava nerede açılır?
Arızalı mallar için talepler görev ve yargı yetkisine göre belirlenmelidir. Burada tüketici söz konusu olduğundan, arızalı mallar için talepler tüketici mahkemesine yapılır. Tüketici mahkemesi yetkili mahkemedir. Yetkili mahkeme, davanın açıldığı tarihte davalının ikametgahıdır.
Ayıplı araç için hangi mahkemeye dava açılır?
Uygulanabilir yasal düzenlemeler çerçevesinde, bir alacağın iadesi ve ayıplı malın iadesi kapsamında asliye hukuk ve ticaret mahkemelerinde yargılama yapılabilmesi için hakem atanması ön koşuldur.